Communiqué Fondation Lilian Thuram en suédois

”Man föds inte till rasist, man blir det”. Detta är fundamentet i stiftelsen Lilian Thuram — Utbildning mot rasism. Rasism är en intellektuell, politisk och ekonomisk konstruktion. Vi måste vara medvetna om att det är historien som har påverkat oss, och fått oss att från generation till generation i första hand se på varandra som svarta, vita, nordafrikaner, asiater… Det är de mekanismer som ligger bakom lusten att dominera som förvandlar våra olikheter till ojämlikheter. Och detta måste vi bryta. Är det inte dags att vi börjar betrakta varandra först och främst som människor?

Samhället måste stå bakom det enkla synsättet att en människas hudfärg, kön, religion eller sexuella läggning inte har något att göra med hens intelligens, språk, smak eller fysiska kapacitet. Vi kan alla lära oss precis det vi vill, vare sig det är gott eller ont.

Frågan om ojämlikhet mellan könen är ytterst politisk. Den har blivit mallen för alla andra ojämnlika system.

Françoise Héritier, ledamot av stiftelsens vetenskapliga rå

Vi har ett unikt ursprung: vi är alla släkt med de afrikaner som föddes för mer än tre miljoner år sedan, och därmed borde vi känna oss som systrar och bröder.

Yves Coppens, ledamot av stiftelsens vetenskapliga rå

Stiftelsens verksamhet hämtar sakkunskaper hos den vetenskapliga kommittén, som består av följande personer : Françoise Héritier, antropolog ; Yves Coppens, paleoantropolog ; Marie Rose Moro, barn – och ungdoms psykiater ; Doudou Diène, advokat, samt FN:s särskilda rapportör om rasism (2002–2008); Evelyne Heyer, human genetiker ; Ninian Hubert Van Blyenburgh, antropolog och didaktiker ; Elisabeth Caillet, museolog ; Michel Wieviorka, sociolog ; Françoise Vergès, statsvetare, Pierre Raynaud, ingenjör ; Pascal Brice, diplomat; Pascal Boniface, geopolitolog ; Pascal Blanchard, historiker ; Patrick Curved, psykolog samt ; André Magnin, kurator

Sedan stiftelsen grundades 2008 har vi genomfört ett antal aktiviteter, däriblan :

• Aktiviteter i skolor, universitet och högskolor såväl i Frankrike som utomlands, samt föreläsningar och debatter.
  • Vandringsutställningen Etre humain [(att vara) människa], producerad tillsammans med föreningen Les Petits débrouillards.
  • Adaptação de As Minhas Estrelas Negras em HQ pelas Editions Delcourt, com o primeiro volume previsto para 19 de março de 2014 : Nossa história.
  • Den nationella tävlingen Nous autres (Vi andra) för barn från förskolan till åk 7, där vi på ett pedagogiskt och lekfullt sätt försökte förklara hur man kan dekonstruera rasism. Eleverna fick skapa musik, ett konstverk i plast eller en göra en video för att illustrera alla människors lika värde.
  • Den nationella tävlingen Penser l’Autre för 11- till 18-åringar : Tävlingen gick ut på att skriva en fyra till sex sidor lång novell med utgångspunkt från något av de två ämnen som juryns ordförande, Lilian Thuram, föreslagit (2016). Tävlingen genomfördes i samband med Etonnants voyageurs, den 27e Bok- och filmfestivalen i St Malo, (12-16 maj 2016).
  • Utgivning av boken Mina svarta stjärnor (Mes étoiles noires, de Lucy à Barack Obama), vinnare av Seligmann-priset 2010. Boken har översatts till svenska (Vaktel förlag 2015), spanska, italienska och portugisiska
  • Solidarisk utgivning av Mina svarta stjärnor tillsammans med 12 förlag, för att kunna sälja boken för 4,50 euro istället för 20 euro i Algeriet, Benin, Burkina Faso, Kamerun, Elfenbenskusten, Guinea, Haiti, Madagaskar, Mali, Marocko, Senegal och Togo.
  • Utgivning av seriebokenVår historia (Notre histoire), som är en omarbetning av Mina svarta stjärnor. Boken har översatts till svenska (Epix, 2016).
  • Det pedagogiska verktyget Nous autres, ett multimedia- utbildningsprogram för lärare mot rasism. Programmet kan laddas ner från stiftelsens webbplats.
  • Utgivning av boken Manifeste pour l’égalité, 2012 ochöversättning till italienska 2014.
  • Utställningen l’invention du sauvage, för vilken Lilian Thuram var curator, visades påMusée du Quai Branly i Paris den 29 november 2011 till den 3 juni 2012 och vann pris för årets bästa utställning. Utställningen visades i Liège den 17 september 2016 till den 26 februari 2017 under namnet Zoos humains.
  • Sponsring av DEMOS-orkestrarna vid Parisfilarmonikerna sedan 2014.
  • Stöd till evenemang mot diskriminering samt för mänskliga rättigheter.

Liliam Thuram har besökt Sverige ett flertal gånger och framträtt i Malmö, Stockholm, Umeå, Borås, Göteborg och nu senast i Uppsala.

Stiftelsen finansieras av CASDEN, MGEN, FC Barcelonas stiftelse samt av Lilian Thuram. L’association France 98, Le FondAction du football och la Fondation Seligmann stödjer utsällningen Etre humain.

Bandeau des trois partenaires de la Fondation Lilian Thuram

StiftelsenLilian Thuram– Utbildning mot rasism
Ordförande : Lilian Thuram
Vice ordföranden : Juan Campmany och San Juan Rafael Vila
Direktör : Lionel Gauthier
Kontakt : info@thuram.org

Maj,2017

Förordsförslag

När Lilian Thuram gjorde sina två mål i semifinalen mot Kroatien 1998 var det som om hela världen stod stilla. Denna legendariska insats av en försvarsspelare öppnade vägen till Frankrikes seger i fotbolls-VM. När vi sedan spelade tillsammans i Juventus var Lilian alltid klippväggen som man lugnt kunde luta sig mot.

I Juventus kallade vi honom ”professorn” eftersom han alltid berättade så kloka saker om världen och människorna. Jag lärde mig att respektera Lilian som medmänniska, fotbollsspelare och en mycket god kamrat.

Lilian spelade 142 landskamper. Men jag skulle vilja säga att hans viktigaste match är den han spelar nu, när han försvarar oss människor och världen mot fördomar, okunskap och rasism.

Fotboll för samman människor över gränser. Hur mycket pigment du har i huden spelar ingen roll för hur duktig du är på fotbollsplan. Vi som känner Lilian vet att ingen betonade detta starkare än han. Vi som känner Lilian förstod egentligen att han en dag skulle skriva denna mycket viktiga bok, Mina svarta stjärnor. Lilian tog alltid klart ställning mot förtryck och orättvisor och han var väldigt noga med att gå emot rasism.

Jag vill tacka min vän och gamla klubbkamrat Lilian för denna mycket viktiga bok. Jag hoppas att den kommer att få många läsare, att skolor använder den i undervisningen och att människor pratar om den.

Alla är vi superhjältar!

Den svenska digitala översättningen av serieböckerna ”Alla är vi superhjältar” (Tous superhéros) och ”Alla kan vi vinna VM (La coupe de tout le monde” lanserades den 28 november 2019 och har redan fått många svenska supportar.

Böckerna tar upp ämnen som lämpar sig utmärkt för undervisning i t.ex. samhällskap, geografi, svenska för nyanlända och franska på grundskolan och gymnasiet. Böckerna och en lärarhandledning till ”Alla är vi superhjältar” går att ladda ner kostnadsfritt på webbplatsen allaarvisuperhjaltar.se

Några läsarkommentarer:
”Det är jättebra!”
”Toppen!”
”Roligt och så intressant”

Stort tack till stiftelsen Lilian Thuram — Utbildning mot rasism och förlaget Editions Delcourt som gjort det möjligt för oss att genomföra detta projekt!.

Françoise Sule, för det svenska teamet: Franska institutet, Uppsala universitet, Stockholm
universitet Ola Gustafsson och Maria-Sjöström-Gisslen.

Fotbollsstjärnans match mot rasism